onsdag 10 oktober 2007

Ett visprojekt

Vi har en mängd gamla och nya visböcker i vårt hem och fler blev det nu när gammelmor gick bort. Eftersom vi bl.a. arbetar med att sjunga visor, blir det ofta att man letar efter någon speciell och det tar mycket tid. Nu har jag därför tänkt mig att göra ett alfabetiskt register på alla dessa visors titlar och första rad, med hänvisning till de böcker där de står att finna. Det tar tid att göra men spar tid när man ska leta. På datorn går det ju lätt att få det uppsorterat i bokstavsordning. Det blir samtidigt ett sätt att gå igenom vad som finns, en sorts ämnesinventering som är nog så intressant. 
  Förmodligen finns något dyligt register att tillgå på SVA, Svenskt visarkiv, men det här gäller ju vår personliga samling. Kanske kan det också bli något att erbjuda Visans Vänner. Fler brottas ju med samma problem. Samma visa kan förekomma i flera böcker, därför skall det även framgå av registret, var man kan finna melodin i notskrift.
  Jag har plöjt igenom en bok. Det tog en och en halv timme. Om jag tar en bok om dan blir jag nog klar till nyår. Verkar det intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar