söndag 2 september 2007

Teater

Vi har varit på Drramaaaten! I veckan fick jag ett erbjudande från teaterlistan http://www.kulturpool.se/teater/  om billiga biljetter till "Jäckanden" på Dramatens lilla scen. Med tanke på vad jag tidigare skrivit om mitt återuppväckta behov av teater kunde jag inte låta tillfället gå mig förbi, även om det krävde ett visst mått av övertalning att få sambon med på noterna. Det var både intessant att testa Teaterlistans funktion en första gång och att återse den salongen igen efter flera decennier. Jag minns faktiskt inte när jag var där senast och det känns lite kusligt.
  Mari Louise Ekman hade skrivit detta stycke och Gösta Ekman hade regisserat. Marie Göransson och Gunilla Nyros spelade huvudrollerna med bravur i en pjäs, som utspelade sig i gränslandet mellan ålderdomen och döden, där representanter från andevärlden kommer och hälsar på för att förbereda övergången. Visst låter det kul! Det var kul, därför att det gestaltades på ett kul sätt. Och Teaterlistans erbjudande funkade perfekt.


Det lite märkliga var, att vi for in till Stockholm och såg detta samma kväll som det för ovanlightens skull var proffessionellt teaterbesök i bygdegården, en knapp kilometer från där vi bor. Men att vi valde bort det den här gången har andra orsaker. En av skådespelarna var vår regissör, när vi senast spelade Norrtäljes krönikespel "Anno 1719", och han bar sig då mycket illa åt mot en del i ensemblen. Så det kändes inte så lockande.

3 kommentarer:

  1. HejTyvärr har det aldrig blivit av med ett besök på Dramaten.Men det är nog värt att testa nån gång framöver när vi besöker kungliga huvudstaden.:)

    SvaraRadera
  2. Gunnar du har så rätt - jag har varit där men det är längesedan nu.Ska vi?

    SvaraRadera
  3. Helt klart värt att ta sig för. Kolla gärna länken till Teaterlistan, så kan ni få billigare biljetter.

    SvaraRadera