torsdag 6 september 2007

Om döda musikanter och levande dansare

Pavarotti har dött. Det bekommer mig inte. Ove Lundell har dött, det bekommer mig desto mer. Ove Lundell var en mycket bra dragspelare från Hallstavik, som hade en danstrio på 50-talet som jag dansade till då. Senare fick jag tillfälle att spela tillsammans med honom, när vi spelade till Häverö Folkdanslag på övningar och uppvisningar och resor till östliga vänorter. Det var mycket roligt för han spelade så dansant och var en i grunden mycket vänlig man. Vi spelade senast tillsammans för ett par år sedan, helt improviserat på en "kvitterkväll" på Väddö. Jag kommer att sakna honom.


Apropå dans har jag just läst en artikel skriven av min dansante son, som tagit till orda på Dansmaffians hemsida i ett tydligen infekterat ämne. Det var mycket bra skrivet och artikeln har fått en väldigt positiv respons från andra dansare och musiker. Som far blir man förstås stolt när man ser sådant. Han fick ju hänga med oss ut på dans från tidiga år och har utbildat sig vidare på det, så han har erfarenhet. Men han har inte direkt varit någon flitig skribent, så lite förvånad blev jag.

1 kommentar:

  1. Hejsan, ja artikeln var riktigt bra. Ska själv iväg och dansa snart. Säsongsavslutning i Hågelbyparken i Tumba. Ska bli skojigt värre! Har med varma kläder...sist var det 7 grader närdet var slut.. Kram

    SvaraRadera