tisdag 18 september 2007

Ottesång


Edsbro kyrka i grodperspektiv


Vaknar före fem med programidéer i skallen. Lika bra att gå upp och skriva ned vad som kommit på. Ett program kräver en presrentation, speciellt om det skall framföras i en miljö, där det inte riktigt hör hemma. Visor i kyrkan är ett känsligt kapitel. Då, om inte förr, blir man medveten om vad texterna innehåller, svordomar, sex och dryckenskap, om än i förtäckta ordalag.
  Det gäller att sovra. Ibland kan det räcka att utesluta en vers, så har man en anständig visa. Men ibland får man helt enkelt tänka om. Det kommande programmet har fått ett helt annat innehåll den senaste veckan, mot vad jag först satte ihop. 
  Nu har jag skrivit ihop den sammahållande presentationstexten, så jag kan lära in den till större delen utantill. Det får inte verka högläsning.

1 kommentar:

  1. Eller så kan det bli fel fast det är en kyrklig text, närmast pietistisk. Som när jag, höggravid, tog mig före att sjunga en gammal andlig visa som postludium på en veckomässa. Jag sååååg ju att en av raderna löd: "Ty hon nalkas, min förlossningsdag", men för sent. Jag var tvungen att sjunga det. Lite skrattanfall sen för min del kan man säga.....

    SvaraRadera