lördag 21 april 2007

Angarnssjöängen



Det slumpade sig så att jag i ett ärende till Vallentuna beslöt att besöka naturreservatet vid Angarns sjöäng. Jag har aldrig varit där tidigare men hört om dess fågelliv. Nu blåste det isvindar, så det blev inget långt besök, men jag tog med lite bilder hem och rekomenderar ett besök med kikare och varma kläder. Här kommer ett axplock:


Tre gäss flyger över säven



En sångsvan och en and av obestämd sort


Utkikstornet i skogskanten. Här kan man se sjöfåglar på ena sidan och skogsfåglar på den andra.



Genom  uppfällbara luckor kan man spana åt det håll man vill



En mäktig vy söderut över sjön



På andra sidan rider en flicka galopp över fältet



Vy norrut



Gräsanddrake



Sothöna



Silverträd



Vy mot söder



Tofsvipans karaktäristiska siluett ovanför kaveldunet


Bondbyn vilar på kullen ovanför sjön


En gammal runsten berättar att detta är gammal kulturmark


Lördagskväll in solemnis. Sambon vaktar barnbarn. Tid för blogg och lite pianoklink före TV-soffan. Det får bli Stina i kväll med och en svensk film på tvåan; Om jag vänder mig om. God kväll så länge.

4 kommentarer:

  1. Snygga bilder, fast det ser kallt ut!Stockholm var jättevackert idag också!Fast isblåsigt! Barnbarnet sover snällt! Sömnsjunget med Byssan LullEwa-Lotta

    SvaraRadera
  2. Duktiga flickor, sov gott :-)

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder! Jag googlade på Edsbrorevyn och hittade denna naturbildsoas!Bor bredvid myskjasjön och är van att höra olika sjöfåglar. Sångsvanarna kom i mitten av februari och nu väntar jag på att tranorna ska anlända. Svårt annars att hålla reda på alla fåglar jag har kring mig, vi har tydligen alla storlekar på hackspättar, olika ugglor, svalor som invaderar höskullen med bon. Sädesärlor som har bo i andrä änden av skullen (bråkar med svalorna men är utflugna något tidigare).Kul att se bilder och läsa om fåglar. Kommer besöka bloggen fler gånger.

    SvaraRadera
  4. Roligt att du tyckte om bilderna. Jag har emellertid bytt bloggadress för att slippa reklamen och annat trassel, så i fortsättningen hittar du mig här: http://trubaduren.blo...MVHBirger

    SvaraRadera