lördag 27 februari 2010

Vedboden räddad och Guldet!

Min kära vedbod, som jag själv har byggt, har dignat under snötyngden och nu blev det kritiskt när blidvädret kom. Den har ju rätt liten taklutning, så snön blir lätt ligande kvar. Men i dag på morgonen har jag gjort ett styvt arbetspass och befriat den från alltihopa medelst snöskyffel, först från stege och sedan uppe på taket. Jag behövde ju inte lyfta mycket, utan det var mest att putta koka för koka över kanten. Jag gick inte upp förrän jag befriat taket från långt mer än min egen tyngd, så jag inte skulle bli droppen som fick bygget att kolapsa.
  Jag har också befriat hustakets ena sida från ansenliga mängder bara genom att köra upp en lång slana genom drivan och bända den lite fram och tillbaka, så rasade det ner stora stycken. Har också lyckats befria ett par hängrännor från is, så att smältvattnet kan rinna ut. Läste i går i Villaägarnas tidning om vilka varningstecken man kan vara vaksam på när det gäller snötyngden. Bl.a. kunde det knäppa i väggarna och fönster kunde bli svåra att öppna. Sen låg jag naturligtvis vaken och lyssnade på vartenda knäpp i natt. Steg upp och satte på TVn och lyckades pricka in att få se curlingdamernas triumf i OS. Vilken glädjefnatt! Sen drog jag en filt över mig och somnade ifrån den efterkommande hockeymatchen, men vaknade och såg dom rafflande slutminuterna. Det gäller att ha sinne för väsentligheterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar