lördag 13 februari 2010

Observant dam

På hemväg från övernattningen hos barnbarnet slinker jag in på ICA för att komplettera lite till hushållet. Jag har som vanligt skrivit en lista för att komma ihåg vad som saknades. När jag tycker att jag fått med allt och nöjd står i kassa och håller på att betala, då hör jag en mjuk damröst bakom mig med finländsk brytning: "Du glömde mjölken!" Jag ser mig förvånad omkring och där står en liten dam med sin vagn bakom mig. "Jo ursäkta att jag lägger mig i, men din minneslapp ramlade i min vagn och då såg jag att du glömt mjölken." Det må man säga var påpassligt och sanbbt inregistrerat. Det fanns i all fall en sju åtta saker på listan. Hon hade tydligen snabbt jämfört det som fanns på bandet mot lappen och sett att det var en post för lite på bandet. Jag tackade för påminnelsen, betalade klart för att inte stoppa kön, gick ut med varorna till bilen och tog sen en extra vända in i affären. På utväg med mjölken hann vi utbyta ett en glad blickväxling på parkeringen, en sån där positiv miniupplevelse som kan lysa upp vardagen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar