söndag 22 juli 2007

Hemvändardag


Våra hantverksbord framför herrgården strax före öppnandet

Skebobruk, nu en idyll i Roslagen, förr ett blomstrande järnbruk under flera århundraden. I mitten av 1920-talet gick det i konkurs och det mesta revs och försåldes. Många familjer flyttade till andra bruksorter i Bergslagen, där de kunde finna sin försörjning. Nu hade deras ättlingar inbjudits till hemvändardag arrangerad av Skebobruks Museiförening.
  Ett 500-tal besökare fick ta del av en mängd programpunkter med musikunderhållning, föredrag, berättarcafé, ångbåtsfärd, guidade turer till fots eller i bil, konstutställning och hantverksförsäljning. Jag hann tyvärr inte runt och titta på allt, jag skulle ju sälja vårt hantverk.
  Av erfarenhet vet jag, att det inte blir stor försäljning vid sådana här tillfällen. Folk är inte där för att handla och många har knappt kontanter på sig i dag. Men man får synas och träffa folk och berätta om vad man håller på med för övrigt med musiken och möbelrenoveringen. Jag hade förresten med mig nyckelharpan och drog en låt när dom hade paus på scenen och det blev tunt med folk. Då kom det alltid någon. Det kändes i alla fall som ett mycket lyckat arrangemang och några saker fick vi också sälja.




Ewas bord



Mitt bord

1 kommentar:

  1. Hej Vad trevligt det låter med hemvändardag.Ser ut på bilderna som ni hade mycket fint hantverk att erbjuda.:)

    SvaraRadera