onsdag 12 maj 2010

Tänk om, det lönar sig.

Ibland är det som att allt packar ihop samtidigt. Växthustaket brast för snötyngden, tvättmaskinen dog av ålderdomssvaghet och nu även diskmaskinen. Men den hade en väldigt kort livslängd. Det där är noga uträknat av fabrikörerna. Speciella plastdetaljer, t.ex. skruvfästen, är dimensionerade för att hålla en speciell tid. Sen skall dom brista, och då visar det sig, att det är lika dyrt att laga som att köpa nytt. 
   Nu har jag löst de akuta problemen genom byggplast på växthuset, en nästan ny tvättmaskin från blocket.se, för en tredjedel av nypriset och att helt enkelt slänga ut diskmaskinen. Jag har klarat ett liv, fram till för fem år sedan, utan diskmaskin. Den tillkom inte av ett verkligt behov och nu återgår jag till gamla vanor. På detta tjänar jag nu inte bara in köpet av en ny maskin utan även den elkostnad, som den här apparaten faktiskt drar med sig. Ett ytterligare plus var att köksutrymmet blev snyggare utan den där klunsen. Rena förtjänsten alltså att maskinen gick sönder och fick mig att komma till insikt om detta. Men det var väl inte det fabrikören hade tänkt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar