tisdag 4 maj 2010

Lägesrapport

Storholmen


Vi tecknar den 4 maj och vaknar med frostkyla ute och värmen gick som mest upp till 17 grader på solsidan, trots att det var solsken hela dagen. Jag står med tjock fleeströja och storvästen på ute på vedbacken för att inte bli kall om ryggen under klyvningen. Det ligger fortfarande snöhögar kvar, där snöröjaren lade upp högar i vintras. Vattenstådet i Gisen är långt över det normala och man kommer inte ut på bryggorna, för landfästet ligger ute i vattnet.
  Det är ingen riktig fart på fågelsången heller, men flugsnapparen gör sitt bästa på tomten. I kväll försökte han fånga en fluga som var på insidan av hallfönstret. Jag undrade vad det var som lät ute i hallen och gick ut och tittade. Då stog han och fladdrade utaför med näbben mot rutan. Ett par dagar har jag också sett en mindre korsnäbb, som lyser skarpt rostorangefärgad i solen. Lövsångaren har också kommit, hörde jag i dag. 
  På TV orkar man inte titta längre på bilderna av alla skadade djur, som plågas ihjäl i oljan. Varje ny president i USA får tydligen nya katastrofer att ta hand om. Den här kan bli mer förödande för det amerikanska folket än både Chatrina och 11 september, om man inte snart nog får stopp på utflödet. 
  Jag har varvat vedjobbet i dag med rabattrensning, brödbak och lite övning inför Visans Vänners träff på fredag kväll, då temat är jazzvisor. Har också tagit emot årets första gäst till mitt B & B  och ett par nya spelningar har  blivit inbokade, så det rör på sig. I morgon kommer Tove och hälsar på. Då skall vi plocka fram bergtrollet ur boden och sätta det på plats uppe på klippan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar