onsdag 31 mars 2010

Påsken närmar sig

Påsken är en högtid som jag har ett mycket kluvet förhållande till. Det är ju, som de flesta större högtider, en religiös högtid och eftersom jag inte besitter den tron, så haltar hela firandet. Från barndomen minns jag bäst de tröstlöst tråkiga långfredagarna, då man skulle förhålla sig stilla och inte leka bullriga lekar eller vara ute och ränna.
 
På påskdagen var vi sedan tvungna att följa med på kyrkkaffe i prästgården, då far var en kyrkans tjänare. Det roliga var att klä ut sig till påskkäring på skärtorsdagen och sen att det var extra god mat på påskafton med många rätter att välja på. Då hade mor haft en högtidsstund i köket, för att visa att hon var en god husmor.
  När jag själv bildat familj, försökte vi uppehålla i varje fall den traditionen, samt att barnen fick ha skattjakt för att hitta påskäggen med godis.
  Nu närmar jag mig påsken alldeles utan förväntningar eller stora förberedelser. Jag sjunger i kyrkokören för musikens skull men är inte aktiv för övrigt. Jag iakttar skådespelet och sen ses vi och äter lite gott på påskaftonen. Det är det hela. Jo, Tove skall få et påskägg också.
 
Sen hoppas man på vackert väder, så man kan vara ute och njuta av vårsolen och den begynnande fågelsången. Den första ormvråken sågs i går och mesarna har börjat stämma sina instrument. Jag hoppas vi också skall börja öva vårsångerna snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar