torsdag 28 juni 2007

Åter till jazzen


Fotograf: Anonymus

Äntligen har vi kommit igång igen och repat med "Sawdust", vår lilla originella jazzensamble med en större fogsvans "Sandviken Stradivarius" som huvudsakligt melodiinstrument. Den trakteras av Lars Joel Hedberg: http://www.sawmusic.com/
  På basen har vi nestorn i gänget, Walther Årlind, som spelat med dom flesta under ett långt musikerliv. Han har basat åt såväl Zarah Leander, Evert Taube som Povel Ramel och i alla möjliga orkestrar från filharmoniker till små jazzkapell. Det roliga är att han spelar både bastuba och ståfela lika bra, vilket som bäst passar. Det är t.ex. han som spelar tubasolot i Povels Ramels "Sorglösa brunns oktett". Och hans ena ståfela har fått namnet "Svarta Malin".
  Walther flyttade ut till Roslagen på gamla dar för att varva ned. Men snart hade olika musiker i trakten fått nys om hans närvaro och de senaste åren har han försökt hålla en "vit dag" i veckan, då han inte har haft någon spelning. Till oss kom han dock alldeles självmant och erbjöd sina tjänster, efter att ha hört oss vid något tillfälle. Det gladde oss enormt.
  Nu ska vi upprepa förra årets spelning på "Roslagsnatta" nästa torsdag vid Pub Hörnet i Norrtälje. I dag kom gubbarna hit och vi har kört igenom i stort sett hela repertoaren och känt att det sitter ganska bra trots det långa uppehållet. En del saker har rent av legat och mognat och blev mycket bättre. Jag kunde glädja mig åt att fingrarna höll och även att rösten börjat återvända. Jazlzåtarna till bandet är det annars mest sambon som sjunger medan jag kompar på gitarr eller banjo. Krister Hjerpe e han som lirar trummor.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar när några gubbs tar sig ton på gator och torg....hände för övrigt i Gamla Stan och jag var salit av deras gladjazz....vet tyvärr inte vad gruppen kallade sig ...men duktiga vara dom och som det svängde.....Yeah, man!

    SvaraRadera
  2. Hej Vad trevligt det verkar.Och jag kan tänka mig att de tlåter bra också.När lägger ni ut musiken i Myspace eller Yotube?Vi stannade till för en fika i Askersund för några veckor sen.Där pågick en stor jazzfestival.:)

    SvaraRadera