Rädda Roslagsbanan in till Östra station
Jag återkommer nu här till ett tidigare inlägg på Facebook om
Roslagsbanan och Östra station. Den här bilden, fångad av okänd fotograf, är från den tiden då
Roslagsbanan gick ända från Norrtälje och Hallstavik in till Östra station. Med ett sådant tåg kom jag till
Roslagen 1950. Nu är både banan och tågen betydligt
moderniserade. Tidigare ”olönsamma delar” norr om Kårsta har lagts ned och miljoner har de
senaste åren spenderats på att öka kapaciteten vid slutstationen, Östra
station, som man nu istället planerar att eliminera och istället spränga ned
under jorden på annan plats.
Reaktionerna på mitt tidigare inlägg har tydligt visat, att många fler
än jag inte känt till, vad som pågår i maktens boningar och dels, att en
majoritet av de som reagerat på mitt inlägg inte gillar tanken på ett Stockholm
utan Östra station. Det här projektet är inte underbyggt av någon
opinionsundersökning, där allmänheten har kunnat ta ställning till sina behov
och önskemål som resenärer. Projektörerna verkar helt bortse från Östra
stations direkta koppling till de östra stadsdelarnas institutioner,
arbetsplatser och kulturinrättningar. Man bortser även från, att det finns
olika resandekategorier, som har olika behov och sätt att värdera tillvaron. Man
skall spara tid åt en kategori, genom att försämra både restiden och
reseupplevelsen för andra.
Det har även blivit tydligt, att det finns
två helt skilda beskrivningar av, varför man planerar denna genomgripande
förändring vid Östra station. Den ena handlar om tidsvinster och att
kapaciteten vid Östra station inte räcker till och inte går att bygga ut. Den
andra handlar om, att man vill bygga bostäder på det nuvarande bangårdsområdet.
Eventuellt är den första förklaringen en täckmantel för den andra, där starka
ekonomiska krafter styr. Men trenden just nu är ju, att fler flyttar ut från
Stockholm än in till staden, så det vore bättre då, att bygga de bostäderna en
bit ut från stadens centrum och behålla Östra station intakt.
Det är i år 50
år sedan oasen med Almarna i Kungsträdgården räddades från att förvandlas till
en Tunnelbanenedgång! Nu är det dags att rädda Östra Station. Det är väldigt
lätt att historielöst riva och förstöra det som tidigare generationer har byggt
upp och som har blivit en omistlig del av stadens kommunikationsnät. Men det är
oftast omöjligt att återställa det som en gång rivits. I slutändan finns det
alltid flera möjliga lösningar, om man blir tvingad att tänka en gång till, som
man tvingades göra efter almstriden. Tar man bort Östra station, då tar man bort en plats, som i
dag fyller en viktig samhällsfunktion både som kommunikationsled och
mötesplats. Det är också en plats som berättar något om, och är en del av stadens
historia.
Vi har i dag en växande pensionärsbefolkning, som gärna reser kollektivt
men som i första hand, av trygghetsskäl, väljer resor ovan jord. Vi har också
en stor och viktig kategori som kallas barn, som skall lära sig att resa
kollektivt. För dem och deras ledsagare är heller inte tunnelalternativet
attraktivt. Skolklasser från de norra förorterna, som skall ut till Djurgården
och Skansen, skall inte behöva ta den tidsödande omvägen via en tunnelfärd till
Odenplan eller Centralen.
Det bör alltså snarast, och i god tid före nästa val, göras en
opinionsundersökning till alla hushåll i de samhällen som Roslagsbanan
trafikerar, och åter kan komma att trafikera, om vilka resealternativ
innevånarna föredrar. Där bör finnas med information om tunnelprojektet i sin
helhet och om vilka partier i stadshuset som stödjer detta. Där bör också
framgå vilka ekonomiska krafter som styr en eventuell förvandling av Östra
stationsområdet. I dag behöver Roslagsbanan återanslutas till Rimbo. Den återuppbyggnaden
skulle behöva de skattemedel, som man nu tänker använda för att spränga ned
Roslagsbanans ändhållplats i underjorden.
Förläng istället T-banan norrut till en tågbytes-station ovan jord, för dem
som har bråttom till City och Centralen, eller förlägg bytesstationen till
Universitetet och låt Östra station vara kvar intakt, för resande till de östra
stadsdelarna och för alla dem som fördrar att resa ovan jord, vart de än ska,
och som ser dagsljuset som viktigare än minutjakten. Då kommer också
kapaciteten vid Östra station att räcka till. Den rådande pandemin kommer
sannolikt också på sikt att påverka resandevanorna radikalt, till det bättre ur
kapacitetssynpunkt. Digitaliseringen gör, att många fler kan arbeta på distans
och därför söker sig bostäder längre från storstaden.
Sannolikt är det så, att det här tunnelprojektet inte kommer att bli
klart under min livstid, då jag tillhör ”grupp 43”. Men säger vi inte ifrån nu, så
är det för sent. Östra station bör räddas även för kommande generationer. När bannätet in till Östra station väl är
rivet, då lönar det sig inte stå där och gråta. Det är nu vi bör säga Stopp och
belägg! Bevara östra station!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar