torsdag 31 januari 2008

Det gäller att ligga i

En del av denna dagen har jag fortsatt i min strävan att registrera visorna i alla våra visböcker. Det var ett tag sen sist och i dag har jag gått igenom en liten men mycket välfylld Taubebok. Där fanns många visor jag aldrig hört talas om och än mindre hört. Många märkliga textuppslag finns det och nu skall vi titta på bokstaven i som i Ivar. Var kan man hamna då, om man ger sig ut i visans värld? Några känner ni säkert igen men andra blir en aha-upplevelse. Det blir en sällsam poesi i sig.



I ”korta varor” reser jag kring                                    
I barndomens ängder                                                   
I brasan nu de sista glöden kolna                               
I bugane böljer                                                             
I Cubas natt en röst från din estancia                        
I den stora tysta natt                                                    
I denna ljuva sommartid                                              
I djupa källarvalvet                                                      
I en sal på lasarettet                                                    
I engelska kanalen, där seglade en brigg.                  
I ensliga stugan en kulen kväll                                   
I Filipstad på en liten gata                                         
I Finland där åto vi rovor och gröt                             
I folkviseton                                                                 
I gamla Sverige där finns städer                                 
I Gellivare trakter                                                        
I hamnen låg briggen                                                  
I Hans Majestät Karl den femtondes år                      
I hjärta och sinn’                                                         
I Honolulu                                   
                                
I Hällsingland, allt uti Delsbo soken                         
I höga societén                                                             
I Hönsalösa socken nu man ledsnat har                    
I januari månad nittonhundraelva                             
I junikvällens stunder en sång jag sjunga vill           
I Lissabon, där dansa de                                              
I Lomma by, där bodde                                                
I London i en by                                                           
I låga ryttartorpet                                                        
I Medelhavets våg                                                        
I min blommiga blå krinolin                                       
I min lilla hydda Vidalita                                           
I natt jag drömde                                                          
I rosenrött jag drömmer                                               
I rosens doft                                                                  
I Roslagens famn på den blommande ö                      
I sjunde himlen                                                            
I skimrande bruddräkt så vit som en snö                    
I skogen fågeln ropar                                                   
I sommarens soliga dagar                                            
I Spanien lära flickor bi kära                                     
I stjärneljus så många par                                           
I Stralsburga där bodde en adelsman                         
I ungdomens blomstring jag satte min tro                  
I villande skogen jag vallar min hjord                        
I vår lilla båt                                                                
I Värend där urgamla skogarna stå                            
I Västergötland växte i ett soldattorp opp                  
I året adertonhundra                                                   


1 kommentar:

  1. Jag känner faktiskt igen många av titlarna, konstigt nog. Vissa melodier finns där också. Nog har jag levt ett långt liv...o har kanske ganska lätt för just denna bit av tillvaron. hehe....

    SvaraRadera