fredag 25 januari 2008

Dansk thriller och antikfynd

För den som inte har något annat för sig på torsdagskvällarna kan jag rekommendera den danska kriminalserien "Brottet", som har sänts i två delar av tjugo. Det låter långt men är gjort med sådan skicklighet och intensitet, att man ogärna vill missa fortsättningen. Danskarna kan det här med att göra serier med kvalitet, det är ingen tvekan, när man har sett serier som "Mordkommisionen" och "Krönikan". "Matador" var före min tid som TV-innehavare, men den lär ju vara en klassiker som måttstock för efterföljand serier.
  För den som har breda intessen blir därför torsdagskvällen en riktig höjdarkväll med "Antikrundan" som förrätt och "Brottet" som varmrätt, även om den mesta värmen finns i Antikrundan. Där får man sig också en rejäl dos kulturhistoria till livs. Som dessert kan man sen se den avslutande halvtimmen av "Let's dance". Det räcker, för man får återblickar på vad som har hänt tidigare under kvällen.
  För egen del krockar detta med körövning, så jag bandar och ser Antikrundan i efterhand. I gårkvällens program fick man bl.a. se ett par fina gamla pistoler från Norrtälje, vilka vittnade om hemstadens betydelse under Sveriges storhetstid som krigarnation.

2 kommentarer:

  1. ..tänk att det fanns en tid när man kunde bli stormakt med ett par pistoler, världen har verkligen ändrats. kram

    SvaraRadera
  2. Skrev precis om Brottet i mitt inlägg. Jag missade första avsnittet, men nu är jag fast. Jag tycker som du att danskarna gör toppenprogram. Antikrundan var också toppen igår. Kan man annat än älska Knut Knutssons rena glädje när han besökte Gropsholms slott?

    SvaraRadera