söndag 10 februari 2008

Gamla synder



 Gårdagen roade jag mig med att via diverse teknisk utrustning, som ungdomarna sitter inne med, plocka ut små filmsekvenser ur gamla videoband och överföra dem till digitala bilder. På så sätt kan jag nu sitta och plocka ut precis den bild jag vill ha, t.ex. från de filmer jag staterat i.
  Bilden ovan är från Inger Åbys fimatisering i operatappning av Strindbergs "Kronbruden" , tonsatt av Ture Rangström, som var mitt allra första statistuppdrag 1990. Jag var spelman och syns med stort skägg och flint rakt ovanför brudparet. Det är stråken som syns som ett vitt streck. Vi bussades ned till Gnesta uppklädda och klara och klev direkt ut i bushen för att bilda brudfölje och vandrade genom skogen till en gammal vattenkvarn, som fortfarande gick att sätta snurr på. Det är klart det gav mersmak, även om hela historien är oerhört tragisk.
  Det var för övrigt mitt andra möte med den pjäsen. När jag jobbade som scensnickare på Stockholms Stadsteater på 60-talet var jag med och byggde det stora kvarnhjulet, som spelar en egen roll i pjäsen. Gamla minnen tränger sig på.

2 kommentarer:

  1. Birger!Hoppas du har kvar den här utrustningen en tid - och nu när du lärt dig hantera den, ställer ditt kunnande till förfogande åt olika statstkollegor, t ex undertecknad, och mot ersättning förstås. Har länge letat efter den här möjligheten att lagra cv:t i ett rörligt medium.Rolf

    SvaraRadera
  2. Rolf!Det är möjligt att jag kan låna hem utrustningen vid tillfälle. Den här gången passade jag på när jag hälsade på dottern och hennes tekniskt kunnige sambo. Men jag är glad att jag lyckades lära mig tekniken och fick med mig alla filerna på en DVD-skiva.Birger

    SvaraRadera