onsdag 3 augusti 2011

I fädrens spår

"Så går färden i vinande motväder mot Mora. Från en höjd ha vi den härligaste utsikt över Orsasjön med Orsa i den ena ändan och Mora i den andra"  Ett citat ur min fars dagbok från bröllopsresan. Målningen gjorde jag själv för tio år sedan, ovetande om detta.

   Har ägnat några timmar åt att rekonstruera mina föräldrars bröllopsresa på kartan. Med Uppsala som utgångspunkt företog de en två veckors cykelfärd genom Bergslagen och Dalarna, ibland med dagsetapper på 13 -14 mil. De sov på vandrarhem eller hos vänner och sista natten på fårskinnsfällar i en lada, då inget vandrarhem stod till buds.
   Jag företog själv en cykelfärd från Väddö till Folmusikfestivalen i Falun för tjugo år sedan, sju dagar T o R, så jag vet ungefär hur sådana dagsetapper känns på cykeln. Jag har också nyligen, ovetande om deras resväg, kört i deras hjulspår på väg till Malung. Men de vek av uppåt till Älvdalen och sen runt Siljan, innan färden ställdes söderut igen. Jag har själv också besökt i stort sett alla de platser far beskriver i dagboken, utan att jag visste något om deras resa.
  Att far klarade av de här dagsetapperna förstår jag, men att mor orkade lika väl, är jag mer förundrad över. Troligen var det väl också hon, som sedan också ansvarade för mathållningen, när de väl stannade till. Det nämns inte ett ord om hur de ordnade med detta i dagboken, så det var nog inte fars bekymmer i alla fall. Då hade han noterat det. Han har däremot noterat när de bjuds på kaffe hos goda vänner, som de passade på att göra visit hos.
   Det som slår mig är hur saker går igen, att vi följt samma spår, företagit oss liknande strapatsrika utflykter, besett samma utsikter och att min son sedan också rest på samma vägar och besökt samma platser, fast på motorcykel. I fädrens spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar