måndag 31 maj 2010

Vackra dagar

Gårdagen ägnade jag åt Dan Anderssons "Kolarhistorier". Länge sedan jag läste en hel bok på en dag, men den här var ju inte så tjock och jag hade inget annat jag måste. Hittade ett guldkorn där till sommaren. I dag blev också en vacker dag, som jag utnyttjat väl både i verkstan och för kortare utflykter på cykel och till fots. Kvällens gick ned till Fansjöns utlopp, en av de mer trollska platserna här på orten. En fantastisk fågelkör underhöll under hela promenaden. Trädgårdssångaren har ju anlänt och då blir det fullt håll i gång utan andningspauser.
   Innan dess satt jag i kvällssolen och täljde nya pinnar till räfsan, mitt favoritredskap för att kratta ihop det torra gräset efter gräsklipparen. Konsten att tälja räfspinnar lärde jag av Päkkos-Gustav uppe i Bingsjö. En rätt tillverkad räfsa har koniska hål för pinnarna. När man täljer till pinnen skall den konade änden sluta med en liten knopp, som är aningen större än hålets minsta öppning. Man gör pinnen av asp, som är så mjuk att den går att pressa igenom hålet för att sen vidga sig och hålla kvar pinnen. När man sen skall byta pinne, är det bara att tälja bort knoppen, så ramlar den avbrutna stumpen ur.
  Nere vid sjön porlade det fint ned mot ån. Det var bara näcken som fattades.

2 kommentarer:

  1. Vad har hänt med ditt bloggande birger?! De förr så humorrika och politiskt inkorrekta inläggen är saknade! Skriv lite insändare i NT också! Det var länge sen sist!

    SvaraRadera
  2. jag vet inte riktigt vad du menar med "politiskt inkorrekta", men det är väl bara så, att ibland räcker tiden inte till och att skrivklådan blivit mättad på annat sätt ett tag. Men jag skrev faktiskt en insändare häromdagen om den tänkta rivningen av Aula Grandert, Musikskolans orkestersal i Norrtälje, men den har dom inte tagit in. Den var väl fö vass. Men politikerna backade ju samma dag av bara vinddraget, så den gjorde väl nytta ändå.

    SvaraRadera