söndag 28 mars 2010

Musik i mörker

Två dagars intensivt musicerande är över och har på det hela taget gåt väldigt bra, trots lite märkliga arbetsförhållanden vid två av framträdandena. Vid fredagens spelning, för pensionärerna i Häverödal, satt publiken i två angränsande rum och jag stog i dörrhålet mitt emellan med en publik på vardera sidan. Man borde ha haft en blick som Marty Feldman för att få samtidig kontakt på båda sidor. Men dom godtog det och verkade nöjda med underhållningen, som var en blandning av lättsammare visor och historiberättande, allt enligt beställningen.
  Kyrkokonserten på Rådmansö med Skärgårdskören drog bra med folk och blev ett mycket omväxlande program med visor från norr till söder blandat med folkmusik på fioler, klarinett och nyckelharpa. Speciellt roligt där var, att sonen gjorde offentlig debut som fiolspelman i sammanhanget. 
  Sen bar det av direkt till nästa begivenhet, Konstnärsgillets årsfest i Konsthallen, där jag blivit ombedd att svara för underhållningen. Jag fick en stund på mig att ladda om batterierna medan årsmötesförhandlingarna pågick och hann även inmundiga den goda soppan innan det var dags. Det blev i stort samma program som dagen innan i Häverödal.
  Skillnaden här blev, att halva programmet fick framföras endast belyst av stearinljus, då det inträffade just under den globala nedsläckningsdemonstrationen för klimatet. Då kändes det väldigt bra, att vistexterna satt i skallen o att folmusiken är gehörsinlärd och inte kräver några noter. Även här blev programmet mycket väl mottaget, så det var en mycket trött men tacksam trubadur som for hemåt i natten.

2 kommentarer:

  1. Har du någon spelning i Sörmlandstrakten in planerad?! Mvh

    SvaraRadera
  2. 20 sept. har jag en spelning i Västra Rekarne utanför Eskilstuna. Det kan ramla in något mer innan dess. Mina spelningar finns inlagda på hemsidan.

    SvaraRadera