onsdag 3 februari 2010

Utflykter då och nu

BilutflyktenMin morfar och mormor med familj på bilytflykt någon gång i mitten av 1930-talet.


Jag fann den här bilden i mors gamla fotoalbum från ungdomsåren. Det måste ha varit en rätt unik situation, att de kom iväg på en gemensam bilutflykt. Själva skulle dom aldrig ens komma i närheten av möjligheten att skaffa en bil och att dom här har lyckats slita sig från arbetet för överlevnaden är väl bara det ett mirakel. Att jag sitter och letar bland gamla bilder sammanhänger naturligtvis med min släktforskning. Den i sin tur ger impulser till att besöka  några av de platser, där jag uppenbarligen har mina rötter. Det lockar alltså till bilutflykter i det svenska landskapet, men det får vänta till våren.  
  Under tiden kan man med fantasins hjälp försöka föreställa sig, vilket enormt äventyr den där bilturen måste ha varit då, när det begav sig. Alla har klätt upp sig och fina hattarna är på. Sönerna, mina morbröder, har flotta kepsar. Morbror Åke, som står till vänster, blev inte så myket äldre än så där. Han dog i lungtuberklos innan han fyllt tjugo. Morbror Folke, som hade en medfödd polioskada och bara kunde dra sig fram med en speciell dubbelkäpp, han fick sitta kvar i bilen. Där var det tvärtom. Läkarna sa när han föddes, att han aldrig skulle uppnå tjugoårsåldern. Han blev åttiosju år och hade ett rikt liv trots sitt handikapp.
  Vem som körde bilen på den här utflykten vet jag inte, men det kan ha varit någon från gården, där morfar var trädgårdsmästare. Själv körde han bara häst, en liten islandshäst som han köpt av en gårdfarihandlare. Detta ställde till att börja med till problem när morfar skulle köra in till torget med grönsaker. Hästen var ju van att stanna vid varje grindhål, så det blev ständiga avbrott på färden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar