måndag 10 december 2007

Tore Skogman



Ännu en glädjespridare  har gått ur tiden. Artisten och låtskrivaren Tore Skogman är död. Han lämnar efter sig en låtskatt på dryga tusentalet melodier och texter. Många blev folkkära landsplågor och kommer att leva vidare lika självklara i folkminnet som Taubes visor, men i en annan oftast lättsammare genre.
  Mina egna första minnen av Tore Skogman var när jag som grabb stod och såg ishockeymatscher vid Vikingalundens uterink på Väddö. I pauserna skränade det musik ur tratthögtalaren på stolpen, däribland en rolig låt som handlade om älgjakten. Det var en typisk Tore Skogman. Han kunde snappa upp i stort sett vad som helst som engagerade folk och sno ihop en fyndig, välrimmad text med lättsjungen melodi till.
  I min ägo har jag bara en skiva med Tore Skogman, en EP med fyra sällan spelade låtar: Hattvisan, Lugnet före stormen, Snäcksjön och Jag kan aldrig glömma dig. Den förstnämnda skall jag nu, för att hedra Tore,  ta upp på repertoaren, ty jag är själv flitig användare av olika hattar. Skivan blir nog en raritet med tiden.

2 kommentarer:

  1. På den tiden Tore Skogman och hans dragspelande kompis Hasse Mutas färdades efter vägarna kom de även till Adolfsdals loge i Harg. De satte då ett publikrekord som ingen kom ens i närheten av så länge dansverksamheten bestod.Änglarna bjuder numera plättar ur Tores Plättlagg!Tack för alla goda glada minnen Tore Skogman!

    SvaraRadera
  2. Hej Birger kul det här med blogg, mansamtalar med många där ute.Jag är precis som du musiker.En god jul och gott nytt år önskar jag er.Benny

    SvaraRadera