onsdag 3 oktober 2007

Kan det vara möjligt?



Kvällsbild från hemfärden från skolan.

Jag fick en fantastisk filmsnutt härom dagen, där en man med hjälp av en overheadprojektor och skuggspelet av sina bara händer skapade ett litet musikaliskt  mästerverk till tonerna av Louis Armstrong sjungandes "What a wonderfull world". Jag blir starkt berörd varje gång jag ser det och visade det i dag för ett par av personalen på skolan.
  Man ser Louis som sjunger i profil, man ser en hjort sjungandes, man ser en svan som putsar fjädrarna, en gammal mans profil, en liten och en stor hand som möts o s v. När Louis kommer tillbaka i bild hör jag den ena damen, som troligen inte alls gjort kopplingen till att det är just Louis Armstrong som sjunger, då hör jag henne säga: "och där kommer apan tillbaka ja..." Hon tolkade bilden så helt enkelt, vill jag tro.
  Jag förklarar att det är Louis Armstrong och då skall hon bättra på det och säger: "ja, jo, men det såg ut så." Blickar utbyts men vi kommenterar det inte vidare. Efteråt slår mig en hemsk tanke: "King Louis!" Louis Armstrong var ju kungen bland jazztrumpetare, en legend redan medan han levde och en av dom stora förnyarna inom populärmusiken, en musiker som dom flesta jazzmusiker har beundrat och kan relatera till på något sätt.
  Min allra första EP-skiva var med Ludde och jag kan många av hans solon i skallen så att jag kan komma på mig med att gå och vissla dom, för att hålla modet uppe medan jag städar. "Do you know what it means to miss New Orleans", en högaktuell låt härom året.
  Kan det vara så, att Disneyimperiet, när man skapade filmen om Djungelboken, medvetet döpte den jazzsjungande apan till "King Louis" med just Louis Armstrong i tankarna? Är detta ett tidigare oupptäckt rasistiskt Practical joke? Eller är det så, att det är ett accepterat synsätt i det vita USA? Någon borde väl i så fall ha reagerat? Eller är jag bara helt ute och cyklar? Jag hoppas det.


En av dom största som skapat den västerländska populärmusiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar