onsdag 22 augusti 2007

Skördare



Just nu lyssnar jag med sorg i hjärtat till ljudet av en skogsskördare, som håller på att fälla ett skogsparti som jag hoppats skulle bli bevarat som rekreationsområde. Det rymmer ett fantastiskt urskogsliknande parti med en jättegran, som stått där sedan Oscar den andres dagar. När den började växa fanns det knappt bilar. Nu finns det maskiner som jämnar hela skogen med marken på några timmar. Jag tror han har kört hela natten.
  Jag har lagt ned åtskilliga timmar på brevskrivande o telefonsamtal och vallningar i området för att få kommunen att förstå att området skall lämnas, men utan resultat. En del har inte ens svarat på breven. Andra har bara hänvisat till varandra. Nu är det nog bara att vända blicken åt annat håll när man skall ut och promenera. Virkespriserna är på topp nu, så kommunen vill väl tjäna pengar. Det skär i hjärtat.

3 kommentarer:

  1. Usch....fy på dom!Jag trodde det var förbjudet att skövla skogen.

    SvaraRadera
  2. Nej då! Kommunen drivs i dag som ett företag där kortsiktiga vinstintressen går före allat annat.:-(

    SvaraRadera
  3. Alltför många gånger är vi medborgare alltför maktlösa...M.

    SvaraRadera