torsdag 5 juli 2007

Sjunde budet

Min far berättade en gång för länge sedan att de, när han gick på seminariet, hade haft en lärare som var skelögd. Han gick under smeknamnet "Sjunde budet", det som handlar om att, du skall icke stjäla.
  Vet inte varför jag kom på detta just nu, men det var visst något av budorden som nämndes i radion. Då kom jag att tänka på historien om mannen, som hade blivit av med sin cykel. Han trodde att den hade blivit stulen men var inte säker. Så istället för att gå till polisen gick han till prästen och undrade, om han kunde tänka sig att predika över budorden kommande söndag?
  Jo, det skulle väl gå för sig, sa prästen men undrade samtidigt om anledningen. Han fick den förklarad för sig om cykelstölden och mannen tillade, att han tänkte att han då skulle kunna identifiera den skyldige när prästen kom till det sjunde budet. För då skulle den skyldige se väldigt besvärad ut.
  Söndagen kom och prästen höll sin predikan som lovat. Efteråt träffade han mannen och undrade hur det hade gått? Nja, sa mannen lite generat. Jag såg ingen speciell reaktion hos någon. Men det löste sig ändå, för när kyrkoherden kom till det tionde budet, då kom jag ihåg var jag hade ställt cykeln.



Fotnot: Det tionde budet lyder: Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar