onsdag 13 juni 2007

En bilds betydelse



Den här oljemålningen är snart 40 år gammal och har troligen haft en mycket stor inverkan på mitt liv. Det är utsikten från mitt hyresrum på Kungsholmen i Stockholm, ett rum mot bakgården, där jag bodde ett av dom lyckligaste åren i mitt liv. Jag arbetade på Stadsteatern och gick på ABFs teaterskola på kvällarna. Så mycket hände och utvecklades under det året.
    Jag lämnade in den här målningen och en del annat som arbetsprover till Konstfackskolan och kom in hösten 1968. Där blev jag sedan i fem år. När jag nu tittar på målningen kan jag få hur många associationer och minnesbilder som helst från den där tiden. Men den väcker också många frågor om vad jag tog vara på av de åren och varför en del saker och personer bara försvann ur mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar