fredag 11 maj 2007

En stund i skogen


Jag gick ut en sväng i den vänliga skogen på andra sidan stora vägen, ty solen skiner och rastlösheten drar i benen och i magen. Jag får ju inte ta i med något tyngre arbete ännu för armens skull.
  I lövskogen på väg ut hör jag rödvingetrasten för första gången i år. Han har ju lite olika dialekter han, beroende på var han bor, så ibland undrar man först vad det är för en.




Uppe på det lilla berget är det full aktivitet i blåbärsriset. Humlorna jobbar frenetiskt med polineringen. Det får mig att tänka på ett reportage jag såg häromdagen i TV. Ett jätteproblem har dykt upp i USA, där bisamhällena dör ut det ena efter det andra. 2/3 av vad folk äter är beroenda av binas polineringsarbete. Ingen polinering, ingen skörd. Så enkelt är det. Man vet inte orsaken men börjar misstänka dom rikliga besprutningarna mot skadeinsekter.
  Det är så krisigt, att man har försökt frakta över bikupor från en plats till en annan för att hjälpa till. Dom flyger iväg men kommer inte tillbaka. Endera hittar dom inte hem eller så dör dom också ute på fälten. Använder vi samma besprutningsmedel här hemma i Sverige? Sedan vi kom med i EU har det ju blivit mycket sämre med resriktionerna för olika medel.



Grönsångaren dök upp i lövtsnåren på hemvägen. Han gör skäl för namnet.


Maskrosorna lyser i kapp med solen i fjolårslöven.

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder du tar! Du har nog en fin kamera? Din kommentar om snoken på min sida var överflödig. Jag VET att de är ofarliga och försökte springa efter men det träder in någon annan grundrädsla för slingreriet. Den slingrade så fint (och slingrigt).

    SvaraRadera